Stichting Zeilen Zonder Beperking presenteert SV 14 tijdens opening watersport Grou.

7 april 2019 | Zeilen

Stichting Zeilen Zonder Beperking presenteert SV 14 tijdens opening watersport Grou.

Het is de Stichting Zeilen Zonder Beperking gelukt om een demonstratieboot van het type SV 14  naar Grou te halen.  De SV 14 is een ontwerp van het bekende ontwerpbureau Simonis en Voogd uit Enkhuizen en is speciaal ontworpen voor mensen met een beperking.

In 2015 werd bekend dat het Paralympisch zeilen als Olympische sport zou verdwijnen. In  Rio 2016 is voor het laatst gezeild in de Skud 18. De motivatie was dat er te weinig landen deelnamen aan het Para-zeilen.  Logisch als je bedenkt dat de Paralympische Skud 18 in de standaard uitvoering al zo’n € 30.000 kost.  Voor een heleboel landen dus onbetaalbaar.  Dit besluit sloeg natuurlijk in als een bom, in de  zeilwereld voor mensen met een handicap.  We zijn weer terug bij af.  Op dat moment kwam de vraag boven de markt te hangen of iemand een betaalbare snelle wedstrijdboot wilde ontwerpen. Als reactie daarop  zijn Alex Simonis en Maarten Voogd  die uitdaging aangegaan. Met hun 30 jaar ontwerp ervaring hebben ze dit in een kleine modern vormgegeven kielboot verwerkt. Deze moderne rompvorm is niet alleen nodig om snel te zeilen, maar vooral ook om maximale stabiliteit te bieden. Vanwege de beperkte mobiliteit van de bemanning moet de boot zo rechtop mogelijk varen. Dat gebeurt nu op twee manieren:
De ene wordt vormstabiliteit genoemd, een brede boot zorgt hier voor en de andere komt door het lage zwaartepunt, in combinatie met een hoge ballastverhouding (gewicht-stabiliteit).

Deze SV14-zeilboot heeft onderaan een kiel met een bulb  van 110 kilo.  Het resultaat is een hele stabiele boot. Dit betekent dat de boot kan kantelen (90 graden) en wanneer hij nog 40 graden verder naar beneden wordt geduwd, zal hij nog steeds rechtop komen. Dit is van vitaal belang voor de veiligheid in het geval van een onverwachte windvlaag of golf.

Een ander veiligheidskenmerk wat is opgenomen in dit ontwerp zijn de vier waterdichte compartimenten. Dit zijn zeer strenge veiligheidseisen die normaal worden toegepast op zee-zeilende race jachten. Hierdoor is dit ontwerp zo veilig mogelijk  geworden.

De zeilers zitten op  stoelen achter elkaar die in beide richtingen  20 graden (elektrisch) kunnen kantelen, zodat ze rechtop kunnen zitten in de meeste vaaromstandigheden, wat enorm bijdraagt aan het zeilcomfort van de bemanning .

In eerste instantie worden er 1000 boten  door de Far East werf gebouwd en tegen kostprijs verkocht.  (33 boten in 33 landen)  Het is de bedoeling  om op die manier een internationale klasse neer te zetten voor mensen met een beperking. Het ultieme doel is om in 2028 weer  in Los Angeles te varen. Een ambitieus plan wat  door velen met gejuich is ontvangen.

De boot zal op het Pikmeer en Wijde Ee uitgebreide testen ondergaan.  Enkele zeilers van AiM Frisia “offeren” zich daar graag voor op.  Tijdens de opening van het watersportseizoen op 13 en 14 april is de SV 14 te bewonderen. Ook is er de mogelijkheid om ermee te zeilen.

De Stichting Zeilen Zonder Beperking is een initiatief van KWV Frisia met als doel fondsen te werven en sponsoren te zoeken. Op deze manier hopen we  de SV 14 in Nederland ter beschikking te stellen aan zeilers met een beperking. We zijn erg blij te kunnen vermelden dat onze Olympische kampioen Marit Bouwmeester het initiatief van de Stichting van harte ondersteund.

Meer info: (https://www.youtube.com/watch?v=xCu3OIXgzfg of  www.sv14.org

 

 

 

 

 

 

 

Ander nieuws